donderdag 13 maart 2014

Een tasje prei kado


Regelmatig krijg ik groenten kado, deze keer een tasje prei. Eerder gebruikte ik prei vooral in plaats van een ui of als aanvulling in de pastasaus of soep. Nooit eerder maakte ik een gerecht met prei in de hoofdrol. Om de een of andere manier schrok ik er voor terug, te heftige smaak dacht ik. Toch even in de boeken gedoken. In Home Made (Yvette van Boven) kwam ik een recept tegen voor preitaart. Alleen gebruikte zij grote stukken prei, dat is mij te gortig. De prei heb ik dus in ringetjes gesneden en daarnaast heb ik er nog wat Provençaalse kruiden bijgevoegd. Samen met de witte wijn en de geitenkaas werd het daardoor een lekker gerecht. Zo lekker dat er geen stukje meer over bleef voor de foto. Als ik een foto wilde maken, moest ik de taart nog maar een keer maken. Dan eerst een foto maken en dan pas op tafel zetten. Ja, alsof ik daar hier een kans voor krijg.

Preitaart

voor 1 bakplaat
ongeveer een pond prei in ringetjes gesneden
bladerdeeg 9 plakjes voor een bakplaat
boter
Provençaalse kruiden
witte wijn 
1/2 zakje geraspte geitenkaas
peper en zout

een of twee bakplaten
oven voorverwarmen op 200 graden

De boter in de pan laten smelten en er de prei in aanzetten. Als de prei wat zachter is geworden, kun je de Provençaalse kruiden er bij doen. Daarna een flinke scheut van de wijn er bij en de prei nu laten stoven tot de wijn is verdampt. Zout en peper naar smaak toevoegen.
De plakjes bladerdeeg net iets overlappend op de bakplaat leggen. De naadjes even goed op elkaar drukken. Op ongeveer anderhalve centimeter van de rand met de achterkant van een aardappelschilmesje een rondom inkerven. De prei binnen het kadertje verdelen over het bladerdeeg. Geitenkaas over de prei strooien en de bakplaat in de oven zetten. Ongeveer 20 minuten bakken tot het bladerdeeg een mooie goudbruine rand heeft. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten