dinsdag 15 mei 2012

Quiche met gerookte zalm en bieslook

Mijn middelste knul is nu 10 en dat moet gevierd worden. De gewoonte is dan dat iedereen lekker komt eten. Normaal kunnen we de barbecue aansteken, maar het weer laat het niet toe. Wat dan? Dan lekkere dingen die je van te voren kan klaarmaken. Naast grote salades, kaasjes, gehaktballetjes in tomatensaus, heb ik een lekkere quiche gemaakt. Het recept komt uit Het kookboek van Tip Culinair en is al wat ouder. Ik heb het wel aangepast, het was eigenlijk met spek en uien. Maar goed. Er was geen kruimel van over toen de visite vertrok.

Ingrediënten
Deeg voor hartige taart van Koopmans of zelf maken met;
200g bloem
1/2 tl zout
100g koude boter in blokjes
1 ei, losgeklopt
2 el havermout
Vulling;
100g  gerookte zalm in reepjes
100g geraspte kaas (het liefst belegen)
een handvol bieslook fijngesneden of geknipt
4 eieren
3dl slagroom
zout
peper
Extra;
Quichevorm 24 cm doorsnede, ingevet.

Verwarm de oven voor op 200 graden.

Wanneer je net als ik kant en klaar deeg gebruikt, dit ontdooien en in de vorm leggen. De naadjes goed dichtmaken en aan de randen bijsnijden.
Zelf maken; bloem en zout mengen, boter toevoegen en met de handen verkruimelen door het deeg. Het ei en 2 tot 3 eetlepels ijswater erdoor roeren. Het deeg tot een bal vormen. Het deeg in plastic folie verpakken en een half uur laten rusten in de koelkast. Daarna het deeg uitrollen en vorm er mee bedekken. De bodem inprikken. Havermout over de bodem strooien.
Bieslook, zalm en kaas over de bodem verdelen. Eieren loskloppen met de room, peper en zout en dit over de vulling schenken. Quiche in het midden van de oven in ongeveer veertig minuten lichtbruin en gaar bakken. Je kunt testen met een sateprikker of de quiche gaar is.
Je kunt de quiche warm of koud eten. Allebei lekker.

2 opmerkingen:

  1. HOi Diana!

    Lijkt me heerlijk, die combinatie van gerookte zalm en bieslook.
    Nog gefeliciteerd met de verjaardag van je zoon!
    Bedankt voor het plaatsen van mijn link op je blog. Ik zal jouw link ook bij zetten!
    Groetjes en succes met je blog,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Marian,

    bedankt voor je felicitaties en het plaatsen van mijn link op je blog. Ik kijk iedere keer als ik zie dat er een nieuw bericht bij je staat, ik vind je blog erg leuk.
    Diana

    BeantwoordenVerwijderen