zaterdag 8 maart 2014

Biryani met gele rijst en linzen

(foto is afkomstig van foodiesmagazine.nl)
Deze week kwam ik dit gerecht tegen en zette het gelijk op mijn to cook, to bake. Waarom? Op de foto zag het er lekker uit, het was weer eens wat anders om een rijstschotel uit de oven te toveren. En ik wilde wel een nieuw vegetarisch gerecht om regelmatig te maken. Het is een traditioneel Indiaas gerecht dat ooit door handelaren uit Perzië daar terecht is gekomen. Biryani betekent dan ook in het Perzisch 'gebakken'.
Om het hier in de polder te maken, moest ik ook even een reis maken om alle ingredienten bij elkaar te sprokkelen. Het mosterdzaad bij de ene supermarkt, de gedroogde chillies bij de andere en de rode linzen op de markt. Daarna op naar het andere dorp, waar ik in de supermarkt het zwarte sesamzaad vond. Het korianderzaad is niet meer gelukt. Nou ben ik niet echt dol op koriander, dus dat was niet zo erg.
Het was wel de moeite waard, het is een heerlijk kruidig en pittig gerecht. Voor erbij heb ik een wortelsalade gemaakt, daar kun je ook mee blussen. De rozijnen en de amandelen heb ik gemengd in een bakje los op tafel gezet. Dan kun je het naar wens over je bord strooien. De foto heb ik deze keer geleend (zie bijschrift). Hoe leuk ik het ook vind om zelf foto's te maken, het lukt mij nooit om een bord klaargemaakt eten aantrekkelijk op de foto te zetten.

Biryani met gele rijst en linzen

2 uien gesnipperd
2 el zonnebloemolie
1/2 el mosterdzaad
1 tl kurkuma
200 g rode linzen
100 g amandelen geroosterd grofgehakt
2 groentebouillonblokjes
2 gedroogde chilipepers 
1/2 el korianderzaad
1 el zwart sesamzaad
1 el sesamzaad
300 g basmatirijst
100 g grote gele rozijn

Oven voorverwarmen op 225 graden.

Een liter water aan de kook brengen met de bouillonblokjes. In ruime pan olie verhitten en de ui samen met de chilipepers, het mosterdzaad, het korianderzaad en de twee soorten sesamzaad even aanfruiten. De kurkuma, de linzen en de rijst in de pan doen en bakken tot de rijst glazig ziet. Het rijstmengsel overdoen in een ovenschaal. De hete bouillon er bij gieten en de schaal afdekken met aluminiumfolie. In ongeveer 20 minuten is de schotel dan klaar. Maak het rozijnen/amandelmengsel en doe het in een schaaltje.
Als de schotel klaar is (even proeven of de rijst gaar is), roer je de rijst even los en kun je hem op tafel zetten.

Wortelsalade

4 winterwortels
1 appel
appelciderazijn of citroensap

Schil de wortels en rasp ze grof. Doe dit in een schaal. Rasp de appel en doe deze bij de wortel. Doe er een scheutje azijn of citroensap bij en meng alles goed door elkaar.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten