maandag 8 oktober 2012

Koolvis met mosterd-speksaus

Eigenlijk vind ik dat er te weinig met vis wordt gekookt, hier in de keuken in de polder. Voor vis ben ik aangewezen op de supermarkt. De viskar die op het dorp staat, vind ik te duur. Soms worden we verwend en neemt mijn schoonmoeder verse (of vers ingevroren) vis mee van de kust. Wat het soms lastig maakt is dat je de ene vis uit de diepvries wel moet ontdooien en de andere niet. Wat eigenlijk onzin is, want vlees ontdooi ik wel op tijd. Maar goed ik had nu een doosje "vierkante vis" (koolvis) meegenomen uit de dorpssuper. Op het doosje stond een recept met mosterd en spek. Her en der het recept een beetje aangepast aan wat ik in huis had en na dertig minuten in de oven had ik vis op tafel. Nu weet ik dat ik eigenlijk geen enkel excuus heb om dit niet vaker te doen. De borden gingen schoon op. Ik heb dit recept gegeten met aardappeltjes uit de oven en broccoli.

Ingrediënten
Koolvis (4 stukjes ontdooit)
125 g ontbijtspek in reepjes
2 teentjes uitgeperste knoflook
een gesnipperde ui
boter (om de ui en spek in te bakken en om de ovenschaal mee in te vetten)
3 el mosterd
2 dl slagroom


Oven voorverwarmen op 170 graden. Ovenschaal invetten en de vis er in leggen. De ui en knoflook met het spek zachtjes bakken. De mosterd en de room toevoegen en roeren tot je een mooie saus hebt. De saus over de vis gieten en de schaal afdekken met alufolie en 30 minuten garen in de oven.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten