vrijdag 7 maart 2014

Muffins voor bij het ontbijt of bij de thee



Terwijl ik liep te neuzen in de boekwinkel, vond ik dit boek. Het stond met zijn rug naar mij toe, maar dat was al voldoende om mij nieuwsgierig te maken. Al bladerend trof ik prachtige foto's en leuke recepten. Het is mee naar huis gegaan.



Het boek is geschreven door Katie Quin Davies. Zij is via verschillende omzwervingen in Australië beland. Daar volgde zij op een opleiding voor food fotografie en kreeg de tip om een blog te starten. Dat werd; What Katie ate. Het boek is een weerslag van de recepten uit haar blog.
De muffins zijn het eerste dat ik heb gemaakt, maar er volgt zeker meer. In het originele recept geeft zij aardbei aan, maar ik heb gekozen voor framboos. Verder ben ik bang dat ze bij ons niet als ontbijt, maar gewoon lekker bij de thee worden gegeten.

mijn versie van de muffins 


Ontbijtmuffins met framboos, appel en amandel

Voor 12 muffins

185 g zelfrijzend bakmeel
65 g amandelmeel
130 g fijne kristalsuiker
2 tl bakpoeder
1,5 tl kaneel
fijn geraspte schil van een halve citroen
flinke snuf zout
2 tl vanille extract
180 ml water
120 g ongezouten boter, gesmolten en afgekoeld
2 scharreleieren, lichtjes losgeklopt
1 appel in kleine blokjes
24 framboosjes (die van mij kwamen uit de diepvries) of aardbeien of ander zacht fruit
50 g amandelschaafsel
1-2 el lichtbruine basterdsuiker

Over voorverwarmen op 180 graden.
Muffinplaat voor twaalf muffins met papier of muffinvormpjes of een rondje papier onderin.

Meng alle droge ingredienten (bakmeel, amandelmeel, suiker, bakpoeder, kaneel, citroenrasp en zout) in een grote kom. Meng in de een andere kom de natte ingredienten (vanille extraxt, ei, water en boter). Roer de natte ingredienten door de droge. Let goed op dat je alles meeneemt en goed langs de bodem roert. Roer daarna voorzichtig de appel door het beslag. Schep het beslag in de vormpjes, vul ze tot driekwart. Leg op elke muffin twee framboosjes (of iets anders). Strooi hier het amandelschaafsel over en de basterdsuiker. Bak de muffins in 25 tot 30 minuten gaar. Test even met een sateprikker of ze gaar zijn. Laat ze afkoelen op een rooster. Je kunt de muffins ook invriezen.

klaar om de oven in te gaan


Geen opmerkingen:

Een reactie posten