donderdag 20 februari 2014

Goulash, want koken is fijn!



Kookboeken komen en gaan bij mij. Regelmatig komen er nieuwe kookboeken in de kast, maar kijk ik ook kritisch welke kunnen gaan. Er zijn ook boeken die altijd blijven. Een daarvan is het basiskookboek van Tip Culinair. Voor nog nooit gebruikte ingredienten en recepten van klassiekers die ik wil maken. Het stelt mij zelden teleur. Mijn moeder gebruikt; Koken is fijn! In de jaren zestig leerde zij hieruit koken. En ik mag het nu een poosje lenen. Geweldig om te lezen en te bekijken door de nostalgische illustraties.

Deze week wilde ik goulash maken, maar dan niet met een zakje uit de supermarkt. Met niet een, maar twee basiskookboeken bij de hand, ben ik aan de slag gegaan. De recepten heb ik naar eigen smaak gecombineerd. Wat betekende dat ik bij de een de reuzel achterwege liet en bij de ander het karwijzaad. En zo nog wat aanpassingen. Na vier uur stoven in de oven had ik een heerlijke goulash. Lekker met rijst en witlofsalade.

Ingrediënten
bakboter of iets anders om het vlees in aan te braden
ongeveer 500 g sucadelappen in kleine stukjes
100 g ontbijtspek in dunne plakjes gesneden (ik koop het als een stukje en snijd het zelf zoals ik wil)
3 uien in halve ringen
2 paprika's in halve reepjes
2 el paprikapoeder
2 el bloem
blikje tomatenblokjes
een blokje runderbouillon
aardappelmeel

oven voorverwarmen op 100 graden
pan of schotel die op het fornuis en in de oven kan (zelf gebruik ik een gietijzeren pan zoiets als Le Creuset)

Eerst het vlees en het spek aanbraden in de pan, daarna de uien en paprika meebakken. Als de uien mooi van kleur zijn paprikapoeder en de bloem erbij strooien en doorroeren. Hierna de tomatenblokjes toevoegen en zoveel water dat het vlees onderstaat. Als laatste het bouillonblikje in stukjes breken en erbij doen. Even doorroeren. Als het geheel borrelt, kan de schotel in de oven. Als dit niet mogelijk is, kun je het vlees ook op een sudderplaatje op het fornuis laten stoven. Af en toe omroeren en na een uur of drie, vier even kijken of het nodig is om de saus te binden met het aardappelmeel. Hiervoor een lepel aardappelmeel met koud water mengen en daarna bij het vlees voegen en even laten doorkoken. Eigenlijk net zo makkelijk als met een pakje en zeker lekkerder, omdat ik het recept helemaal naar eigen smaak kan aanpassen.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten