zondag 11 november 2012

Tomatensaus

Pasta, pizza en gehaktballetjes in tomatensaus staan hier in huis al een poos in de top tien van lekkere maaltijden. Allemaal hebben ze de tomatensaus met elkaar gemeen. Lang geleden toen ik begon met koken, pakte ik een pot uit het schap van supermarkt. Maar echt lekker vond ik het toen niet en nu nog niet eigenlijk. Het gebeurt nog wel hoor, dat er hier een pot saus wordt gebruikt. Als het snel moet en het druk is,  of als we op vakantie zijn. Maar ik probeer tegenwoordig ook een voorraad tomatensaus te maken als ik tijd heb. Het maakt eigenlijk niet uit of je een klein beetje of heel veel saus maakt. En als ik dan tijd heb, kan ik beter een voorraad maken. We vinden het allemaal lekker en de saus is multi inzetbaar, je kunt er  namelijk ook nog tomatensoep van maken. Wat je teveel hebt, kun je als je het snel weer gebruikt bewaren in de koelkast of invriezen. Voor de gehaktballetjes in de tomatensaus laat ik de balletjes garen in de saus.

Ingrediënten voor twee keer saus (4 personen)
een grote ui of twee kleine klein gesneden
vier stengels bleekselderij in kleine stukjes
een rode paprika in stukjes
een grote winterpeen in blokjes
twee plakken knolselderij in blokjes
drie tenen knoflook grof gehakt
(voor een pittige saus een fijn gesneden rode peper)
8 goede rijpe tomaten in stukken
blikje tomatenpuree
een blokje tuinkruidenbouillon
peper en zout naar smaak

De ui zachtjes bakken in olijfolie en hier iedere keer een groente bij doen (paprika, wortel, knoflook, knolselderij, bleekselderij, tomaat en peper). Dit een poosje zachtjes laten pruttelen met het bouillonblokje tot de stukjes tomaat uit elkaar vallen. Met de staafmixer de saus zo fijn maken als jezelf lekker vindt en de tomatenpuree er door roeren. Peper en zout er bij naar smaak. Je kunt ook verse kruiden of pesto toevoegen. Het is in feite een basissaus die je kunt opleuken naar eigen smaak.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten