dinsdag 18 december 2012

Appel-kruimel-repen

Nu is het seizoen voor goudreinetten en daar maak ik graag gebruik van. Al een paar keer heb ik een voorraad appelmoes gekookt en in weckpotten gestopt. Deze haal ik dan tevoorschijn als ik even wat minder tijd heb. En ook in de rode koolschotel van laatst komen de goudreinetten goed tot hun recht. De appel-kruimel-repen heb ik al eerder gemaakt met andere appels, maar met goudreinetten zijn ze toch het lekkerst. Het is eigenlijk cake met een laagje appels en een krokante bovenkant. Net even anders. Het recept komt uit "Stap voor stap bakken" van Love Food.

Ingrediënten
125g zachte boter
2 goudreinetten of andere appels geschild en in blokjes gesneden en besprenkeld met citroensap
125g lichtbruine basterdsuiker
1tl vanillearoma
2 eieren losgeklopt
150g zelfrijzend bakmeel

voor de topping
40g noten; blanke amandelen, walnoten of hazelnoten fijngehakt
40g rietsuiker
1/2 tl kaneel (of meer als je een liefhebber bent)
30g gesmolten boter

Verwarm de oven voor op 180 graden. Vet een lage bakvorm in en bekleed hem met bakpapier.
Klop de boter, de suiker en het vanillearoma licht en luchtig. Klop de losgeklopte eieren er beetje bij beetje door. Zeef de bloem erboven en spatel die erdoor. Verdeel het beslag over de bakvorm en spreid de appels uit over het beslag (je kunt ze ook door het beslag mengen). Meng alle ingrediënten voor de topping en strooi het kruimelmengsel over het beslag met de appels. Bak de koek in 45-55 minuten goudbruin en stevig. Je kunt testen met een sateprikker of de koek gaar is (hij moet er droog uitkomen).



Geen opmerkingen:

Een reactie posten